הכשרת מטפלים ומדריכים דיאדים



הועדה המקצועית להכשרה והשתלמויות של האגודה גבשה תכנית הכשרה והשתלמות, הכוללת קורסים הנחשבים כחיוניים לבסיס הידע של מטפל בטיפול משולב הורה-ילד ופירוט של ההדרכה הנדרשת.

תכנית ההכשרה יכולה להיות מודולארית ומורכבת מקורסים בנושאים שהוגדרו, אשר נלמדו במהלך ההכשרה של המטפל במסגרות שונות ולאו דווקא בתכנית כוללת אחת.

תכנית ההכשרה וההשתלמות ( הכוללת גם הכשרה מעשית בליווי הדרכה) מומלצת כבסיס לבניית תוכניות חדשות ללימוד טיפול משולב הורה-ילד.

הוועדה המקצועית להכשרה והשתלמויות חברים באגודה:
ד”ר נטע אבנר, ליאורה ברק, ד”ר דפנה דולברג, רנית ים, ד”ר אילת עציון-קרסו, סמדר קורן, עירית קושלביץ, ד”ר מירי קרן.

מבנה בסיסי של תכנית הכשרה והשתלמות:

א. רקע בסיסי בתיאוריות פסיכו-דינמיות ומערכתיות

  • היכרות עם תאוריות פסיכואנליטיות ודינמיות: פרויד, קליין, אנה פרויד, ויניקוט, מאהלר, קוהוט, ביון, בנג'מין, סטרן, אוגדן.
  • הכרות עם גישות מערכתיות: ברונפנברנר ומנוחין.

ב. מושגי יסוד בטיפול בכלל ובטיפול בילדים בפרט

  • ברית טיפולית
  • חוזה טיפולי
  • פרשנות: שיקופים, הסברים , אינטרפרטציות
  • העברה והעברה נגדית
  • הזדהות השלכתית
  • התנגדות
  • שיטות טיפול (כולל הטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים)
  • מנטליזציה והפונקציה הרפלקטיבית

ג. התפתחות הילד: התפתחות נוירולוגית, פיזיולוגית, מוטורית, שפה ודיבור, משחק, התפתחות חברתית ורגשית

  • התפתחות רגשית וחברתית: ויניקוט, מאהלר, סטרן, פרייברג, גרינספן, אלוורז, בולבי, פונגי, פיבז.
  • התפתחות פיזיולוגית ,קוגניציה שפה ומוטוריקה.
  • התפתחות נוירולוגית: התפתחות המוח, שלבים בהתפתחות שפה, התפתחות מוטורית. פיאז'ה, אבני דרך התפתחותיות, טמפרמנט, ויסות.
  • התפתחות המשחק: חשיבות המשחק והבנה דינמית של המשחק, שלבים בהתפתחות המשחק, קשיים במשחק או בהתפתחות המשחק, העדר משחק, פתולוגיה במשחק. הטיפול במשחק.

ד. הורות והקשר הורה-ילד

  • הריון והמעבר להורות, עולם הייצוגים, העברה בינדורית, תצפית והערכת אינטראקציה.

ה. אבחון ופסיכופתולוגיה

  • הפרעות בינקות ובילדות המוקדמת, DC 0-3 R, פסיכופתולוגיה של המבוגר DSM-5.
  • כלי תצפית והערכת הילד והוריו והקשר ביניהם.

ו. היכרות עם מודלים שונים של עבודה משולבת: תינוק/פעוט/ילד – הורים

היכרות עם מיגוון של מודלים שונים לטיפול הורה ילד:

  • מודל משולב הורה ילד
  • המודל החיפאי הדיאדי
  • מודל טריאדי
  • מודל קבוצתי משולב הורה ילד
  • מודל טיפול בהורות
  • טיפול בית
  • תיאורטיקנים כמו: (Cramer, בן אהרן, T. Baradon, Fivaz, WWW, CPP,McDonough)
  • דילמות בבחירת דרך הטיפול: פרטני, דיאדי, טריאדי, משפחתי, קבוצתי, עבודה טיפולית עם הורים.

ז. הכשרה מעשית תחת הדרכה

  • טיפול פרטני בילדים בליווי הדרכה – תנאי מוקדם: לפחות 40 שעות הדרכה.
  • טיפול משולב הורה – ילד בליווי הדרכה פרטנית או קבוצתית – לפחות 80 שעות הדרכה.