הועדה המקצועית להכשרה והשתלמויות של האגודה גבשה תכנית הכשרה והשתלמות, הכוללת קורסים הנחשבים כחיוניים לבסיס הידע של מטפל בטיפול משולב הורה-ילד ופירוט של ההדרכה הנדרשת.
תכנית ההכשרה יכולה להיות מודולארית ומורכבת מקורסים בנושאים שהוגדרו, אשר נלמדו במהלך ההכשרה של המטפל במסגרות שונות ולאו דווקא בתכנית כוללת אחת.
תכנית ההכשרה וההשתלמות ( הכוללת גם הכשרה מעשית בליווי הדרכה) מומלצת כבסיס לבניית תוכניות חדשות ללימוד טיפול משולב הורה-ילד.
הוועדה המקצועית להכשרה והשתלמויות חברים באגודה:
ד”ר נטע אבנר, ליאורה ברק, ד”ר דפנה דולברג, רנית ים, ד”ר אילת עציון-קרסו, סמדר קורן, עירית קושלביץ, ד”ר מירי קרן.
מבנה בסיסי של תכנית הכשרה והשתלמות:
א. רקע בסיסי בתיאוריות פסיכו-דינמיות ומערכתיות
- היכרות עם תאוריות פסיכואנליטיות ודינמיות: פרויד, קליין, אנה פרויד, ויניקוט, מאהלר, קוהוט, ביון, בנג'מין, סטרן, אוגדן.
- הכרות עם גישות מערכתיות: ברונפנברנר ומנוחין.
ב. מושגי יסוד בטיפול בכלל ובטיפול בילדים בפרט
- ברית טיפולית
- חוזה טיפולי
- פרשנות: שיקופים, הסברים , אינטרפרטציות
- העברה והעברה נגדית
- הזדהות השלכתית
- התנגדות
- שיטות טיפול (כולל הטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים)
- מנטליזציה והפונקציה הרפלקטיבית
ג. התפתחות הילד: התפתחות נוירולוגית, פיזיולוגית, מוטורית, שפה ודיבור, משחק, התפתחות חברתית ורגשית
- התפתחות רגשית וחברתית: ויניקוט, מאהלר, סטרן, פרייברג, גרינספן, אלוורז, בולבי, פונגי, פיבז.
- התפתחות פיזיולוגית ,קוגניציה שפה ומוטוריקה.
- התפתחות נוירולוגית: התפתחות המוח, שלבים בהתפתחות שפה, התפתחות מוטורית. פיאז'ה, אבני דרך התפתחותיות, טמפרמנט, ויסות.
- התפתחות המשחק: חשיבות המשחק והבנה דינמית של המשחק, שלבים בהתפתחות המשחק, קשיים במשחק או בהתפתחות המשחק, העדר משחק, פתולוגיה במשחק. הטיפול במשחק.
ד. הורות והקשר הורה-ילד
- הריון והמעבר להורות, עולם הייצוגים, העברה בינדורית, תצפית והערכת אינטראקציה.
ה. אבחון ופסיכופתולוגיה
- הפרעות בינקות ובילדות המוקדמת, DC 0-3 R, פסיכופתולוגיה של המבוגר DSM-5.
- כלי תצפית והערכת הילד והוריו והקשר ביניהם.
ו. היכרות עם מודלים שונים של עבודה משולבת: תינוק/פעוט/ילד – הורים
היכרות עם מיגוון של מודלים שונים לטיפול הורה ילד:
- מודל משולב הורה ילד
- המודל החיפאי הדיאדי
- מודל טריאדי
- מודל קבוצתי משולב הורה ילד
- מודל טיפול בהורות
- טיפול בית
- תיאורטיקנים כמו: (Cramer, בן אהרן, T. Baradon, Fivaz, WWW, CPP,McDonough)
- דילמות בבחירת דרך הטיפול: פרטני, דיאדי, טריאדי, משפחתי, קבוצתי, עבודה טיפולית עם הורים.
ז. הכשרה מעשית תחת הדרכה
- טיפול פרטני בילדים בליווי הדרכה – תנאי מוקדם: לפחות 40 שעות הדרכה.
- טיפול משולב הורה – ילד בליווי הדרכה פרטנית או קבוצתית – לפחות 80 שעות הדרכה.